European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology
Volume 95, Issue 1 , Pages 132-136, March 2001

Dietary factors and risk of spontaneous abortion

  • Elisabetta Di Cintio

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche ‘Mario Negri’, Milano, Italy
  • ,
  • Fabio Parazzini

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche ‘Mario Negri’, Milano, Italy
    • Prima Clinica Ostetrico Ginecologica, Università di Milano, Milano, Italy
    • Corresponding Author InformationAddress for correspondence: Istituto di Ricerche Farmacologiche ‘Mario Negri’, Via Eritrea, 62, 20157 Milano, Italy. Tel.: +39-02-390141; fax: +39-02-33200231
  • ,
  • Liliane Chatenoud

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche ‘Mario Negri’, Milano, Italy
  • ,
  • Matteo Surace

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche ‘Mario Negri’, Milano, Italy
  • ,
  • Guido Benzi

      Affiliations

    • Prima Clinica Ostetrico Ginecologica, Università di Milano, Milano, Italy
  • ,
  • Giovanni Zanconato

      Affiliations

    • Clinica Ostetrico Ginecologica, Università di Verona, Verona, Italy
  • ,
  • Carlo La Vecchia

      Affiliations

    • Istituto di Ricerche Farmacologiche ‘Mario Negri’, Milano, Italy
    • Istituto di Statistica Medica e Biometria, Università di Milano, Milano, Italy

Received 27 January 2000; received in revised form 16 March 2000; accepted 14 April 2000.

Abstract 

Objective: This study examines the association between dietary habits and risk of spontaneous abortion. Design: Hospital-based case-control study. Setting: Obstetric hospitals in Milan, Italy. Subjects: Cases were: 912 women admitted for spontaneous abortion (within the 12th week of gestation). Controls were: women who gave birth at term to healthy infants on randomly selected days at the same hospitals where cases had been identified. Results: The risk of spontaneous abortion was inversely and significantly related to green vegetables, fruit, milk, cheese, eggs and fish consumption. The multivariate odds ratios (OR), for highest versus lowest levels of intake, were 0.3 for fruit, 0.5 for cheese, 0.6 for green vegetables and milk and 0.7 for fish and eggs. The major type of seasoning fats have showed a direct association with risk of miscarriage. Comparing the highest with the lowest intake, the ORs were 2.0 (95% confidence interval, CI 1.1–3.6) and 1.6 (95% CI 1.1–2.3) for butter and oil, respectively. No consistent association emerged between meat, liver, ham and carrots intake and the risk of spontaneous abortion. Conclusions: This result suggests that a diet poor in several aspects, including vegetables and fruit, milk and dairy products, but rich in fats, may be a determinant or a correlate of increased risk of spontaneous abortion.

Keywords: Diet, Spontaneous abortion, Epidemiology, Risk factors

To access this article, please choose from the options below

Login to an existing account or Register a new account.

  • Purchase this article for 31.50 USD (You must login/register to purchase this article)

    Online access for 24 hours. The PDF version can be downloaded as your permanent record.

  • Subscribe to this title

    Get unlimited online access to this article and all other articles in this title 24/7 for one year.

  • Claim access now

    For current subscribers with Society Membership or Account Number.

  • Visit SciVerse ScienceDirect to see if you have access via your institution.
 

PII: S0301-2115(00)00363-8

European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology
Volume 95, Issue 1 , Pages 132-136, March 2001